lördag, mars 01, 2008

Min första kokbok

The A mate sov över hos mig, tänk vad många sådana kvällar vi kommer få då jag flyttat in i min lägenhet. Det kommer bli jättemysigt. Jag har skrivit på kontraktet och allt är klart, vilket känns väldigt skönt.

Idag var både jag och hon väldigt sega, så vi hade bara tänkt ligga i sängen och se på film. Men sen blev vi sugna på att kolla in bokrean, jag har varit rädd för att gå på den eftersom jag ska spara mina pengar tills jag ska till stockholm och hälsa på Ida. Blir så lätt att köpa en massa massa böcker, farligt farligt.
Dagens planer blev bara fler och fler, vi bestämde att vi skulle gå på stan, äta en macka på catarinas, kika på bokrean efter en kokbok och sen ikväll ska vi sola i "stå-solariet" och efter det blir det filmkväll.
Min kokbok är helt underbar, den heter "Förföriskt gott, 14 menyer för två" och är skriven av Kristina Eriksson. Det finns alltså 14 stycken menyer (förrätt, huvudrätt och dessert) till och med att varje meny har ett tema, anitngen från en annan kultur eller om man är vegetarian eller också om man är norrlänning. Fast huvudtemat i hela boken är nog kärlek, men det tolkar jag som jag vill, jag kan ju äta dessa maträtter med kompisar också.



Jag har köpt en väldigt frän tapet på Tradera speciell men väldigt fin. Då ska jag sätta de tapeterna på köksväggen och köpa två speciella hyllor från IKEA för att ställa kokböcker på, snyggt.
Tapeten kommer inte räcka för hela väggen, plus att den är ganska "synlig" så jag funderar då på att bara sätta en våd bakom varsin hylla. Kan bli väldigt snyggt.

Det finns också helt underbara maträtter, väldigt speciella, speciellt desserterna.
Den här på bilden är Jordgubbar och amaretto med kanderade rosenblad.
Det finns också andra, som till exempel wasabiparfait med dulce de leche och syrliga bär, smältrabarber och fläderglass med jordgubbssås och limoncello.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Så typiskt oss, vi fastnar alltid för desserterna först...

Amanda sa...

Ja, men det är ju så, det måste vara ett syndrom i våran familj, ett väldigt bra och mysigt syndrom!