tisdag, december 11, 2007

Nu får det vara nog!

Nu finns det fullkornspepparkakor!!! Nä nu har det gått överstyr, man kan vara lagomt nyttig, man ska inte börja nytta till kakor och sånt också! Och nu när det är jul ska man klart få äta pepparkakor och sånt, utan att vara nyttig.
Som många vet är jag lite emot fullkorn, jag tycker att man ska äta så naturligt som möjligt, alltså inga konstiga produkter som till exempel de "utan" socker. Det är ju bara dåligare att äta Aspartam än vad det är att äta naturligt socker. Okej, fullkorn är ju ingen sån där fejk ingrediens men jag tycker ändå inte om det.
Jag tycker att man hellre ska äta gott och röra på sig, sporta lite eller nått. Än att tänka på att inte äta fett, snacka stressen alla människor har byggt upp på grund av det. "Att äta rätt".
Jag tycker bara man ska hålla sig borta från typ fettet som runnit ut i stekpannan, eller att använda på tok för mycket smör bara för att "klicken råkade bli för stor", sånna saker.
Jag var på SubWay med M. Framför mig i kön stod två tjejer och pratade lite brett med varran, "Så, va ska man undvika att äta då? blivande dietist!", (en av dom höll alltså på att utbilda sig till dietist), den andra började då rabbla upp lite olika saker man skulle undvika, för att "inte bli tjock". De hade valt sina mackor, båda med kyckling, när de kom till att välja sås blev båda lite obeslutsamma, "hm, åh... vilken ska jag ta?", tjejkompisen gav då ett råd, (hon som inte utbildade sig till dietist), "ta den där starka, den är god.... och utan fett!" detta "utan fett" kom som en bomb ur tjejen, men det är väl så det är när sin kompis blir dietist och man själv står där och bara säger att maten är god?!
Jag började då fundera, varför inte ta någon dressing man verkligen tycker om (jag som öser på med extra dressing, klart jag tänker så...) de hade ju ändå tagit ost på mackan redan, så utan fett var den ju verkligen inte. Jag fick lust att "störa lite", som jag hört att man ska göra, enligt en väldigt bra författare som heter Emma Hamberg, då hon höll föredrag på svt24.
Jag ville störa, säkert är det här på ett lite elakt sätt, jag tänkte säga att "för en ostskiva tar det 3månader innan exakt allt som skivan har gjort, gått ur kroppen, så det gör inget att ni tar en lite fetare dressing för den åker ju ur tidigare ändå." men jag sa det inte, det lockade. Men istället gav jag M lite menande blickar och ett litet leende som visade att de båda var lite smått hjärntvättade av all nyttighet. Usch vad jag själv skulle bli stressad av att tänka på sånt hela tiden, mat skulle ju inte bli lika kul och gott om man skulle måsta begränsa sig.

2 kommentarer:

Åsa sa...

men fullkornspepparkakorna var jättegoda, de smakade som hembakta och kändes väldigt nyttiga.

Amanda sa...

Men det är ju det jag menar, jag vill inte att kakor ska vara nyttiga, stressen kring nyttighet och allt. Tur då att de var goda.